| 
 
 | 
   Wyjątkowy koncert karnawałowy u Namysłowiaków Światowej sławy solistka jazzowa Karo Glazer wystąpi przed zamojską publicznością w wyjątkowym koncercie karnawałowym u Namysłowiaków. Wokalistce towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu pod batutą Sebastiana Perłowskiego, , laureata wielu nagród krajowych i międzynarodowych.
 Koncert zatytułowany "Edward Czerny - Klasyka i Jazz", z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora, odbędzie się w najbliższy piątek (27 stycznia) o godz. 19 w sali koncertowej orkiestry.
 
 Współorganizatorem koncertu jest Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego.
 
 Projekt programu: Emanuela Czerny.
 
 W programie muzyka taneczna
 
 Ein bunter Abend (1938) berlińska uwertura koncertowa skomponowana w 
czasach studenckich. Zachowało się kilka instrumentacji tego utworu. 
Orkiestra Filharmonii Sląskiej wykona wersję z 1951 roku, napisaną na 
zamówienie rozgłośni krakowskiej dla Radiowej Orkiestry Symfonicznej pod 
dyrekcją Jerzego Gerta ze zmienionym tytułem w języku polskim: Wesoły 
wieczór.
 
 Vocalise op. 34 nr 14 (?) jeden z najpiękniejszych akompaniamentów 
symfonicznych pieśni bez słów na sopran lub tenor z fortepianem 
Siergieja Rachmaninowa, w latach sześćdziesiątych napisany na zamówienie 
Polskiego Radia przez Edwarda Czernego dla "słowika Warszawy", Bogny 
Sokorskiej. W koncercie jubileuszowym Vocalise usłyszymy w wykonaniu 
Karo Glazer.
 
 "Wesoła wiadomość" Fokstrot na orkiestrę symfoniczną (1954) popularna 
kompozycja Czernego, napisana w z okazji narodzin córki, wykonywana w 
Europie oraz Stanach Zjednoczonych w wersjach na orkiestry symfoniczne, 
symfoniczne z big bandem i orkiestry dęte. Utwór wyróżniony w kategorii 
"najlepszy utwór rozrywkowy" na międzynarodowym konkursie w Monachium w 
1964 roku. Edward Czerny ucieszył się, że otrzymał osobiste zaproszenie 
do dyrygowania Wesołą wiadomością na koncercie galowym w Filharmonii 
Monachijskiej. Gdy odmawiano mu paszportu, usłyszał: "Po co będzie Pan 
jechał taki kawał drogi tylko na jeden koncert. U nas zagra Pan w tym 
samym czasie dwa albo trzy."
 
 Parafraza na własny temat (1961) W dorobku twórczym artysty znajduje się 
powyżej dwieście parafraz tworzonych na zamówieni polskich i 
zagranicznych orkiestr, filharmonii, a także dla rozgłośni radiowych w 
Warszawie, Krakowie, Katowicach, Lodzi, Berlinie i Hanowerze. Za tematy, 
przeważnie, służyły znane melodie operowe, operetkowe, musicalowe, 
pieśni, piosenki. Edward Czerny napisał tylko jedną parafrazę na własny 
temat. Jest nim Englischer Walzer skomponowany dla przyszłej żony 
Barbary Charlotte w 1945 roku, dedykowany, jak sam mawiał, "damie, która 
zagościła w jego sercu na całe życie". Przewrotnie przetworzone motywy 
tego walca odnajdujemy nierzadko w kilkudziesięcioletniej twórczości 
kompozytorskiej Edwarda Czernego.
 
 Fantazja na tematy góralskie (1960), z elementami swingu symfonicznego, 
"hit filharmoniczny" grany na wszystkich kontynentach. Pierwowzór 
Fantazji góralskiej (Tatra Phantasie) na orkiestrę symfoniczną z sekcją 
saksofonów i improwizowaną kadencją fortepianową wykonywaną przez 
kompozytora. Archiwum Polskiego Radia posiada kilka instrumentacji tego 
utworu dla różnych rozgłośni, nagranych przez orkiestry filharmoniczne, 
radiowe i wojskowe, w stałym repertuarze większości orkiestr dętych. 
Sebastian Perłowski przygotował autorską wersję Fantazji na tematy 
góralskie specjalnie na jubileuszowy koncert 100 rocznicy urodzin 
Edwarda Czernego.
 
 "My Fair Lady" Parafraza wg musicalu Fredericka Loewe (?) wersja 
koncertowa parafrazy baletowej w choreografii Witolda Grucy, napisana w 
latach sześćdziesiątych na zamówienie Radia Berlińskiego i Rozgłośni 
Warszawskiej z okazji wspólnej polsko - niemieckiej gali operetkowej. 
Wieczny "bestseller" wśród parafraz Edwarda Czernego.
 
 Walzer Idyll (1934) młodzieńcza miniatura na saksofon tenorowy i 
fortepian, z częścią swingową oraz "improwizacjami" napisanymi co do 
jednej nuty. Wykonywana z początkową kadencją i własnymi improwizacjami 
przez niedawno zmarłego Janusza Muniaka, wybitnego saksofonistę 
jazzowego, wieloletniego członka Orkiestry Tanecznej Polskiego Radia pod 
dyrekcją Edwarda Czernego. W koncercie jubileuszowym partię saksofonu 
wyśpiewa Karo Glazer przy fortepianowym akompaniamencie Sebastiana 
Perłowskiego.
 
 Taneczna igraszka "Hora staccato" (1959) jedno z efektowniejszych 
opracowań tego tematu w literaturze muzycznej. Mistrzowska orkiestracja, 
napisana "pod palce" dla każdego instrumentu. Edward Czerny nie wskazał 
w partyturze tempa utworu, zaznaczył tylko sposób wykonawczy - energico. 
Zapytany, w jakim tempie należy grać Taneczną igraszkę, odpowiedział: 
"To chyba jasne. Im szybciej, tym lepiej."
 
 "Francois" Parafraza koncertowa (1964) Adama Karasińskiego napisana na 
prośbę syna, Zygmunta Karasińskiego, także kompozytora i muzyka, 
przyjaciela Edwarda Czernego. Przeinstrumentowana na orkiestrę 
symfoniczną i big band z okazji jubileuszu Mieczysława Fogga. W 
ostatnich latach najczęściej wykorzystywana w okolicznościowych galach 
baletowych. Kadencje fortepianową wykona Sebastian Perłowski.
 
 "Secret Love" - Solo na trąbkę (1965) Oskarowa piosenka Doris Day z 
filmu Calamity Jane z muzyką Sammy Faina i tekstem Paula Francisa 
Webstera. Edward Czerny opracował tę melodię na trąbkę dla wzbogacenia 
materiału koncertowego i nagrał w warszawskiej rozgłośni w 1969 roku. 
Kantylenowe solo na trąbce zagra Bartosz Skóra.
 
 Glenn Miller Potpourri (1959) Słynne potpourri Edwarda Czernego, z 
jednolitą w całym przebiegu utworu orkiestracją utrzymaną w stylistyce 
swingu symfonicznego z improwizacjami jazzowymi. Po skandalu w 
Filharmonii Narodowej w 1957 roku wywołanego wykonaniem Parafrazy 
"Lekkiej Kawalerii" na orkiestrę symfoniczną i big band Edwarda 
Czernego, zawierającej kilka większych fragmentów jazzu orkiestrowego, 
po osobistej interwencji Jerzego Waldorfa odwołano dalsze koncerty 
muzyki rozrywkowej i jazzowej pod patronatem Polskiego Radia. Jednak 
Czerny niezrażony tym faktem napisał w 1959 roku Glenn Miller Potpourri 
na własny big band, które kończyło każdy koncert (pierwsze nagranie w 
1961 roku), po kilku miesiącach zinstrumentował ten utwór symfonicznie 
pod tytułem Melodie Glenna Millera lub Wiązanka melodii Glenna Millera.
 
 Bilety w cenie 40/30 zł. do nabycia w biurze orkiestry.
 
 Zapraszamy.
 
 
autor / źródło: red.dodano: 2017-01-21 przeczytano: 3541 razy.
 
 
 
 
  Zobacz podobne: 
  
 Warto przeczytać:
 
 
 
   
 
 
 |  | 
 | 
 
 |