| 
 
 | 
   Poseł Zawiślak wystąpił do Przewozów Regionalnych Biuro poselskie Sławomira Zawiślaka poinformowało, że w ubiegłym tygodniu poseł skierował pismo do Zarządu Przewozów Regionalnych, w którym przedłożył inicjatywę "kładącą nacisk na współpracę w zakresie przyszłości połączeń kolejowych w Polsce Południowo-Wschodniej, a także w sprawie nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę kolejową i optymalizację połączeń kolejowych, opartą o współpracę między regionami". W ramach tego pomysłu zawarto uruchomienie połączenia kolejowego Zamość - Zwierzyniec - Biłgoraj - Stalowa Wola, a także Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Mielec - Kraków i Stalowa Wola - Ostrowiec Świętokrzyski - Starachowice - Warszawa. Połączenia powyższe zapewniłyby sprawną komunikację kolejową Zamościa zarówno z Krakowem, jak i z Warszawą, choć w piśmie jest również mowa o ewentualnym przedłużeniu tych relacji do innych dużych miast.
 Oto treść pisma, które poparło 45 parlamentarzystów:
 
 "Zamość, dnia 21.07.2010 r.
 BPSZ 0272/54/09
 Zarząd Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
 ul. Wileńska 14a
 03-414 Warszawa
 
 Decyzje podejmowane na przestrzeni kilku ostatnich lat przez zarządy spółek z grupy PKP doprowadziły do ogromnej redukcji, a niekiedy nawet likwidacji w całości połączeń kolejowych z wieloma kilkudziesięciotysięcznymi miastami południowo-wschodniej Polski. Od blisko roku Zamość i Roztocze pozbawione są jakiejkolwiek komunikacji kolejowej. Podobne problemy mają takie miasta jak Biłgoraj, Mielec i Sandomierz. Z kolei w kilku innych miastach - m.in. Ostrowiec Świętokrzyski, Starachowice - połączenia kolejowe zostały zredukowane do minimum i nie zabezpieczają zapotrzebowania tak miejscowej ludności, jak i przede wszystkim osób pragnących dotrzeć do tych miast z innych części Polski.
 
 Powyżej zarysowana sytuacja uderza nie tylko w same możliwości komunikacyjne, niezwykle ważne, bo przecież powszechnie wiadomo, że dziś to właśnie kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu. Brak dalekobieżnych połączeń kolejowych to również uderzenie w gospodarkę w/w regionów w województwach: podkarpackim, lubelskim i świętokrzyskim. Należy podkreślić dodatkowo, że wiele z tych miast, w tym w szczególności Zamość i Sandomierz, ale także całe Roztocze, to lokalizacje, które swą przyszłość, dzięki naturalnym i historycznym walorom, łączą z rozwojem turystyki. Na drodze do tego rozwoju stoi w dużej mierze właśnie likwidacja połączeń kolejowych, w znacznym stopniu tamująca napływ turystów.
 
 Argumenty za likwidowaniem lub drastycznym ograniczaniem połączeń kolejowych (dokonywanym głównie przez PKP Intercity) to przede wszystkim kwestie opłacalności i braku pieniędzy na remonty i modernizacje linii kolejowych i taboru kolejowego. Tymczasem naszym zdaniem nie jest prawdą, że w każdej konfiguracji połączenia z w/w miastami będą deficytowe. W naszej opinii główną winę ponoszą planiści, którzy tak nieudolnie konfigurowali połączenia kolejowe, że były one po prostu nieatrakcyjne dla podróżnych.
 
 Oczywiście, brak pieniędzy pozostaje jednak ważnym argumentem. Dlatego jako posłowie na Sejm RP reprezentujący w/w województwa wychodzimy z propozycją, która po pierwsze: daje możliwość uruchomienia połączeń kolejowych dalekobieżnych z wymienionymi regionami i miastami. Najważniejszym przesłanką jest odzyskanie utraconego potencjału na liniach, które zawsze cieszyły się dużą popularnością. Po zapowiedzianym przywróceniu zwiększonej ulgi ustawowej dla uczniów i studentów będzie on jeszcze większy. Po drugie: powoduje to uniknięcie "skokowej" zmiany frekwencji następującej po przyjeździe do stolic województw. Po trzecie: zminimalizowanie kosztów uruchomienia relacji przez jej połączenie na ostatnim, najmniej frekwencyjnym, poza sezonem, odcinku.
 
 Prawdopodobne jest oczywiście, że pomimo wymienionych atutów zaproponowane połączenia nie będą się wstanie zbilansować przychodami z biletów. Jednakże równie prawdopodobne jest, iż uwzględnienie ich w siatkach połączeń finansowanych przez samorządy, okaże się na tyle korzystne z punktu widzenia gospodarki oraz rozwoju, że można będzie dodatkowe koszty ponieść. Albo nawet gruntownie przemyśleć model finansowania połączeń międzyregionalnych przy okazji prac nad Ustawą o zbiorowym transporcie publicznym.
 
 Proponujemy docelowo uruchomienie przez Przewozy Regionalne, następującego porannego połączenia: Zamość - Zwierzyniec - Biłgoraj - Stalowa Wola, a następnie podział składu na dwie części, z których jedna kursowałaby na trasie Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Mielec - Kraków (dalej w miarę możliwości rozkładowych Katowice - Wrocław), zaś trasa drugiej części składu to Stalowa Wola - Ostrowiec Świętokrzyski - Starachowice - Warszawa (dalej, w miarę możliwości, Toruń - Bydgoszcz lub Poznań - Szczecin). Jesteśmy przekonani, że tego rodzaju połączenia kolejowe byłyby bardzo korzystne dla turystów i wielu osób odwiedzających w/w miasta w celach zawodowo-biznesowych. Tym samym istnieje realna szansa, że połączenia te będą się cieszyć dużym zainteresowaniem.
 
 Oczywiście mamy świadomość tego, że na wymienionych trasach, co najmniej w kilku miejscach, konieczne będą remonty, bądź modernizacje linii kolejowych. Po wstępnej analizie dochodzimy jednak do przekonania, że w gruncie rzeczy niezbędne są prace tylko na trzech, dodatkowych, nieujętych w aktualnych zamierzeniach samorządów, odcinkach, tj. Zamość-Zwierzyniec, Mielec-Ocice i Ostrowiec Świętokrzyski - Sandomierz. Taki układ modernizacji, komplementarny wobec dotychczasowych zamierzeń w pełni udrożni istotne dla trzech województw połączenia Rzeszów-Warszawa (przez Ocice, Sandomierz) oraz Zamość-Kraków (przez Tarnobrzeg-Mielec). Wbrew pozorom środki niezbędne na realizacje prac modernizacyjno-remontowych nie są ogromne. Ostatnie przetargi rozstrzygnięte przez zarządcę infrastruktury kształtują koszty przywracania prędkości konstrukcyjnych na poziomie 2-3 milionów złotych za kilometr dwutorowej, zelektryfikowanej linii. Koszty te będą zatem w przypadku naszego pomysłu prawdopodobnie niższe.
 
 Jesteśmy przekonani, że uzupełnienie oraz zintegrowanie aktualnych planów inwestycyjnych (Dębica - Mielec, węzeł Sandomierz oraz Skarżysko Kamienna - Ostrowiec Świętokrzyski) właśnie tych trzech samorządów może w wydatny sposób podnieść jakość życia znacznej części ich mieszkańców. Równie istotne jest, iż w przypadku powodzenia przedsięwzięcia naturalnym będzie dążenie do przywracania pasażerom i podnoszenia atrakcyjności kolejnych ważnych dla naszych regionów odcinków sieci kolejowej.
 
 Dlatego, przy choćby wstępnej pozytywnej ocenie możliwości taborowych i infrastrukturalnych Zarządu dla tych planów planujemy odpowiednie wystąpienie do Zarządów Województw: lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego, o zabezpieczenie środków (być może zewnętrznych) na uwzględnienie ewentualnego potrzebnego dofinansowania pracy przewozowej oraz w/w prace remontowo-modernizacyjne.
 
 W związku z powyższym uprzejmie prosimy o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
 1. Czy w przeszłości Zarząd spółki analizował już możliwości uruchomienia połączeń kolejowych na w/w trasach?
 2. Jakie konkretne problemy, których rozwiązanie jawi się jako niezbędne dla realizacji w/w propozycji, zauważa Zarząd po analizie w/w projektu uruchomienia połączeń kolejowych?
 3. Czy wedle Państwa opinii wskazane w niniejszym piśmie propozycje remontowo-modernizacyjne linii kolejowych są wystarczające dla uruchomienia w/w połączeń?
 
 Na ustosunkowanie się do niniejszego pisma i odpowiedź na zawarte w nim pytania oczekujemy w ustawowym terminie 14 dni".
 
 A oto lista parlamentarzystów, którzy podpisali się pod tym pismem:
 
 Adam Abramowicz - PiS
 Andrzej Bętkowski - PiS
 Zbigniew Chmielowiec - PiS
 Jerzy Chróścikowski - PiS
 Andrzej Ćwierz - PiS
 Bartłomiej Dorywalski - PiS
 Magdalena Gąsior-Marek - PO
 Mieczysław Golba - PiS
 Kazimierz Gołojuch - PiS
 Mariusz Grad - PO
 Włodzimierz Karpiński - PO
 Stanisław Kogut - PiS
 Elżbieta Kruk - PiS
 Marek Kwitek - PiS
 Krzysztof Lipiec - PiS
 Jan Łopata - PSL
 Krzysztof Maciejewski - PiS
 Gabriela Masłowska - PiS
 Zbigniew Matuszczak - LiD
 Beata Mazurek - PiS
 Krzysztof Michałkiewicz - PiS
 Kazimierz Moskal - PiS
 Joanna Mucha - PO
 Marzena Okła-Drewnowicz - PO
 Stanisław Ożóg - PiS
 Krzysztof Popiołek - PiS
 Grzegorz Raniewicz - PO
 Jerzy Rębek - PiSJarosław Rusiecki - PiS
 Zbigniew Rynasiewicz - PO
 Małgorzata Sadurska - PiS
 Krystyna Skowrońska - PO
 Lech Sprawka - PiS
 Jarosław Stawiarski - PiS
 Franciszek Stefaniuk - PSL
 Krzysztof Tchórzewski - PiS
 Jan Tomaka - PO
 Jan Warzecha - PiS
 Wojciech Wilk - PO,
 Waldemar Wrona - PiS
 Sławomir Zawiślak - PiS
 Maria Zuba - PiS
 Jarosław Żaczek - PiS
 Stanisław Żmijan - PO
 Wojciech Żukowski - PiS
autor / źródło: Robert Marchwianydodano: 2010-07-29 przeczytano: 3925 razy.
 
 
 
 
  Zobacz podobne:                                             Warto przeczytać: 
 
 
   
 
 
 |  | 
 | 
 
 |