www.zamosconline.pl - Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu
Zamość i Roztocze - redakcja Zamość i Roztocze - formularz kontaktowy Zamość i Roztocze - linkownia stron Zamość i Roztocze - komentarze internautów Zamość i Roztocze - reklama Zamość i Roztocze - galeria foto
Redakcja Kontakt Polecamy Komentarze Reklama Fotogaleria
Witaj w sobotę, 20 kwietnia 2024, w 111 dniu roku. Pamiętaj o życzeniach dla: Czesława, Agnieszki, Amalii, Nawojki, Teodora.
Kwietniowe przysłowia: Kwiecień gdy deszczem plecie, maj ustroi w kwiecie. [...]

Turystyka: Noclegi, Jedzenie, Kluby i dyskoteki, Komunikacja, Biura podróży Rozrywka: Częst. radiowe, Program TV, Kina, Tapety, e-Kartki, Puzle, Forum Służba zdrowia: Apteki, Przychodnie, Stomatologia Pozostałe: Kościoły, Bankomaty, Samorządy, Szkoły, Alfabet Twórców Zamojskich

www.zamosconline.pl Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu


\Home > W naszym mieście


- - - - POLECAMY - - - -




Poseł Zawiślak wystąpił do Przewozów Regionalnych

Biuro poselskie Sławomira Zawiślaka poinformowało, że w ubiegłym tygodniu poseł skierował pismo do Zarządu Przewozów Regionalnych, w którym przedłożył inicjatywę "kładącą nacisk na współpracę w zakresie przyszłości połączeń kolejowych w Polsce Południowo-Wschodniej, a także w sprawie nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę kolejową i optymalizację połączeń kolejowych, opartą o współpracę między regionami". W ramach tego pomysłu zawarto uruchomienie połączenia kolejowego Zamość - Zwierzyniec - Biłgoraj - Stalowa Wola, a także Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Mielec - Kraków i Stalowa Wola - Ostrowiec Świętokrzyski - Starachowice - Warszawa. Połączenia powyższe zapewniłyby sprawną komunikację kolejową Zamościa zarówno z Krakowem, jak i z Warszawą, choć w piśmie jest również mowa o ewentualnym przedłużeniu tych relacji do innych dużych miast.

Oto treść pisma, które poparło 45 parlamentarzystów:

"Zamość, dnia 21.07.2010 r.
BPSZ 0272/54/09
Zarząd Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
ul. Wileńska 14a
03-414 Warszawa

Decyzje podejmowane na przestrzeni kilku ostatnich lat przez zarządy spółek z grupy PKP doprowadziły do ogromnej redukcji, a niekiedy nawet likwidacji w całości połączeń kolejowych z wieloma kilkudziesięciotysięcznymi miastami południowo-wschodniej Polski. Od blisko roku Zamość i Roztocze pozbawione są jakiejkolwiek komunikacji kolejowej. Podobne problemy mają takie miasta jak Biłgoraj, Mielec i Sandomierz. Z kolei w kilku innych miastach - m.in. Ostrowiec Świętokrzyski, Starachowice - połączenia kolejowe zostały zredukowane do minimum i nie zabezpieczają zapotrzebowania tak miejscowej ludności, jak i przede wszystkim osób pragnących dotrzeć do tych miast z innych części Polski.

Powyżej zarysowana sytuacja uderza nie tylko w same możliwości komunikacyjne, niezwykle ważne, bo przecież powszechnie wiadomo, że dziś to właśnie kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu. Brak dalekobieżnych połączeń kolejowych to również uderzenie w gospodarkę w/w regionów w województwach: podkarpackim, lubelskim i świętokrzyskim. Należy podkreślić dodatkowo, że wiele z tych miast, w tym w szczególności Zamość i Sandomierz, ale także całe Roztocze, to lokalizacje, które swą przyszłość, dzięki naturalnym i historycznym walorom, łączą z rozwojem turystyki. Na drodze do tego rozwoju stoi w dużej mierze właśnie likwidacja połączeń kolejowych, w znacznym stopniu tamująca napływ turystów.

Argumenty za likwidowaniem lub drastycznym ograniczaniem połączeń kolejowych (dokonywanym głównie przez PKP Intercity) to przede wszystkim kwestie opłacalności i braku pieniędzy na remonty i modernizacje linii kolejowych i taboru kolejowego. Tymczasem naszym zdaniem nie jest prawdą, że w każdej konfiguracji połączenia z w/w miastami będą deficytowe. W naszej opinii główną winę ponoszą planiści, którzy tak nieudolnie konfigurowali połączenia kolejowe, że były one po prostu nieatrakcyjne dla podróżnych.

Oczywiście, brak pieniędzy pozostaje jednak ważnym argumentem. Dlatego jako posłowie na Sejm RP reprezentujący w/w województwa wychodzimy z propozycją, która po pierwsze: daje możliwość uruchomienia połączeń kolejowych dalekobieżnych z wymienionymi regionami i miastami. Najważniejszym przesłanką jest odzyskanie utraconego potencjału na liniach, które zawsze cieszyły się dużą popularnością. Po zapowiedzianym przywróceniu zwiększonej ulgi ustawowej dla uczniów i studentów będzie on jeszcze większy. Po drugie: powoduje to uniknięcie "skokowej" zmiany frekwencji następującej po przyjeździe do stolic województw. Po trzecie: zminimalizowanie kosztów uruchomienia relacji przez jej połączenie na ostatnim, najmniej frekwencyjnym, poza sezonem, odcinku.

Prawdopodobne jest oczywiście, że pomimo wymienionych atutów zaproponowane połączenia nie będą się wstanie zbilansować przychodami z biletów. Jednakże równie prawdopodobne jest, iż uwzględnienie ich w siatkach połączeń finansowanych przez samorządy, okaże się na tyle korzystne z punktu widzenia gospodarki oraz rozwoju, że można będzie dodatkowe koszty ponieść. Albo nawet gruntownie przemyśleć model finansowania połączeń międzyregionalnych przy okazji prac nad Ustawą o zbiorowym transporcie publicznym.

Proponujemy docelowo uruchomienie przez Przewozy Regionalne, następującego porannego połączenia: Zamość - Zwierzyniec - Biłgoraj - Stalowa Wola, a następnie podział składu na dwie części, z których jedna kursowałaby na trasie Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Mielec - Kraków (dalej w miarę możliwości rozkładowych Katowice - Wrocław), zaś trasa drugiej części składu to Stalowa Wola - Ostrowiec Świętokrzyski - Starachowice - Warszawa (dalej, w miarę możliwości, Toruń - Bydgoszcz lub Poznań - Szczecin). Jesteśmy przekonani, że tego rodzaju połączenia kolejowe byłyby bardzo korzystne dla turystów i wielu osób odwiedzających w/w miasta w celach zawodowo-biznesowych. Tym samym istnieje realna szansa, że połączenia te będą się cieszyć dużym zainteresowaniem.

Oczywiście mamy świadomość tego, że na wymienionych trasach, co najmniej w kilku miejscach, konieczne będą remonty, bądź modernizacje linii kolejowych. Po wstępnej analizie dochodzimy jednak do przekonania, że w gruncie rzeczy niezbędne są prace tylko na trzech, dodatkowych, nieujętych w aktualnych zamierzeniach samorządów, odcinkach, tj. Zamość-Zwierzyniec, Mielec-Ocice i Ostrowiec Świętokrzyski - Sandomierz. Taki układ modernizacji, komplementarny wobec dotychczasowych zamierzeń w pełni udrożni istotne dla trzech województw połączenia Rzeszów-Warszawa (przez Ocice, Sandomierz) oraz Zamość-Kraków (przez Tarnobrzeg-Mielec). Wbrew pozorom środki niezbędne na realizacje prac modernizacyjno-remontowych nie są ogromne. Ostatnie przetargi rozstrzygnięte przez zarządcę infrastruktury kształtują koszty przywracania prędkości konstrukcyjnych na poziomie 2-3 milionów złotych za kilometr dwutorowej, zelektryfikowanej linii. Koszty te będą zatem w przypadku naszego pomysłu prawdopodobnie niższe.

Jesteśmy przekonani, że uzupełnienie oraz zintegrowanie aktualnych planów inwestycyjnych (Dębica - Mielec, węzeł Sandomierz oraz Skarżysko Kamienna - Ostrowiec Świętokrzyski) właśnie tych trzech samorządów może w wydatny sposób podnieść jakość życia znacznej części ich mieszkańców. Równie istotne jest, iż w przypadku powodzenia przedsięwzięcia naturalnym będzie dążenie do przywracania pasażerom i podnoszenia atrakcyjności kolejnych ważnych dla naszych regionów odcinków sieci kolejowej.

Dlatego, przy choćby wstępnej pozytywnej ocenie możliwości taborowych i infrastrukturalnych Zarządu dla tych planów planujemy odpowiednie wystąpienie do Zarządów Województw: lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego, o zabezpieczenie środków (być może zewnętrznych) na uwzględnienie ewentualnego potrzebnego dofinansowania pracy przewozowej oraz w/w prace remontowo-modernizacyjne.

W związku z powyższym uprzejmie prosimy o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy w przeszłości Zarząd spółki analizował już możliwości uruchomienia połączeń kolejowych na w/w trasach?
2. Jakie konkretne problemy, których rozwiązanie jawi się jako niezbędne dla realizacji w/w propozycji, zauważa Zarząd po analizie w/w projektu uruchomienia połączeń kolejowych?
3. Czy wedle Państwa opinii wskazane w niniejszym piśmie propozycje remontowo-modernizacyjne linii kolejowych są wystarczające dla uruchomienia w/w połączeń?

Na ustosunkowanie się do niniejszego pisma i odpowiedź na zawarte w nim pytania oczekujemy w ustawowym terminie 14 dni".


A oto lista parlamentarzystów, którzy podpisali się pod tym pismem:

Adam Abramowicz - PiS
Andrzej Bętkowski - PiS
Zbigniew Chmielowiec - PiS
Jerzy Chróścikowski - PiS
Andrzej Ćwierz - PiS
Bartłomiej Dorywalski - PiS
Magdalena Gąsior-Marek - PO
Mieczysław Golba - PiS
Kazimierz Gołojuch - PiS
Mariusz Grad - PO
Włodzimierz Karpiński - PO
Stanisław Kogut - PiS
Elżbieta Kruk - PiS
Marek Kwitek - PiS
Krzysztof Lipiec - PiS
Jan Łopata - PSL
Krzysztof Maciejewski - PiS
Gabriela Masłowska - PiS
Zbigniew Matuszczak - LiD
Beata Mazurek - PiS
Krzysztof Michałkiewicz - PiS
Kazimierz Moskal - PiS
Joanna Mucha - PO
Marzena Okła-Drewnowicz - PO
Stanisław Ożóg - PiS
Krzysztof Popiołek - PiS
Grzegorz Raniewicz - PO
Jerzy Rębek - PiSJarosław Rusiecki - PiS
Zbigniew Rynasiewicz - PO
Małgorzata Sadurska - PiS
Krystyna Skowrońska - PO
Lech Sprawka - PiS
Jarosław Stawiarski - PiS
Franciszek Stefaniuk - PSL
Krzysztof Tchórzewski - PiS
Jan Tomaka - PO
Jan Warzecha - PiS
Wojciech Wilk - PO,
Waldemar Wrona - PiS
Sławomir Zawiślak - PiS
Maria Zuba - PiS
Jarosław Żaczek - PiS
Stanisław Żmijan - PO
Wojciech Żukowski - PiS


autor / źródło: Robert Marchwiany
dodano: 2010-07-29 przeczytano: 3285 razy.



Zobacz podobne:
     "Problemy i perspektywy kolei na Zamojszczyźnie" odsłona druga / 2012-04-02
     Między nami kolesiami / 2012-03-22
     Mimo wszystko / 2012-03-08
     Inicjatorzy spotkania dot. rozwoju kolei na Zamojszczyźnie wystosowali pismo do marszałka województwa / 2012-01-19
     Rozmawiali o przyszłości kolei na Zamojszczyźnie / 2011-12-23
     Będą sondować przywrócenie pociągu Warszawa - Roztocze - Lwów / 2011-12-10
     Kolejowy pejzaż / 2011-12-08
     Zgłoś uwagi do nowego rozkładu jazdy pociągów / 2011-06-09
     Szynobusy wracają na Roztocze / 2011-05-23
     Młodzi grafficiarze promują zamojską kolej / 2011-05-18
     Na Wielkanoc lub majówkę do Zamościa z Intercity / 2011-04-13
     Zaproponowali rozkład jazdy szynobusów do Lublina / 2011-03-24
     Rozdają ulotki promujące jazdę koleją / 2011-03-20
     Apel o dialog w sprawie połączeń kolejowych / 2011-03-03
     Bezkoleje zakończone - przynajmniej na razie / 2011-02-24
     Województwo wdraża PUK / 2011-01-20
     Szerokie okno czy szeroki gwóźdź? / 2010-12-08
     Kolejowi związkowcy komentują... / 2010-11-14
     Kolej znowu ma wrócić / 2010-11-10
     Mit o szybkiej kolei na Roztoczu / 2010-09-30

Warto przeczytać:









- - - - POLECAMY - - - -




Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu - Twoje źródło informacji

Wykorzystanie materiałów (tekstów, zdjęć) zamieszczonych na stronach www.zamosconline.pl wymaga zgody redakcji portalu!

Domeny na sprzedaż: krasnobrod.net, wdzydze.net, borsk.net, kredki.com, ciuchland.pl, bobasy.net, naRoztocze.pl, dzieraznia.pl
Projektowanie stron internetowych, kontakt: www.vdm.pl, tel. 604 54 80 50, biuro@vdm.pl
Startuj z nami   Dodaj do ulubionych
Copyright © 2006 by Zamość onLine All rights reserved.        Polityka prywatności i RODO Val de Mar Systemy Komputerowe --> strony internetowe, hosting, programowanie, bazy danych, edukacja, internet