|
Zwiastun 114 numeru Zamojskiego Kwartalnika KulturalnegoW 2. połowie marca dostępny będzie pierwszy w tym roku numer Zamojskiego Kwartalnika Kulturalnego.
Otwiera go dział ZAMOŚĆ ORDYNACKI, a w nim garść interesujących opowieści z przeszłości hetmańskiego grodu. Autorzy tekstów w tej rubryce udowadniają, że miasto kryje jeszcze wiele tajemnic. Bo któż na przykład słyszał o kijach, jako wymiarze kary powszechnym w XIX-wiecznej Rosji, a spopularyzowanym w zamojskim więzieniu? Pasjonatów kapliczek zainteresuje natomiast tekst o tej nieistniejącej już, z ulicy Akademickiej w naszym mieście.
Osobom interesującym się historią całego regionu polecam perełkę - tekst powstały na kanwie XVIII-wiecznego druku zawierającego historię uznanego a cudowny wizerunku Matki Bożej Krasnobrodzkiej. Dla pasjonatów zwyczajów i obyczajów interesujący powinien być tekst na temat tradycji okresu wiosennego. Warto je spisywać, bo choć typowe dla naszego regionu, coraz częściej odchodzą wraz z najstarszym pokoleniem.
Wychodząc na przeciw zapotrzebowaniom czytelników na bieżące wydarzenia polecam w prezentowanym numerze materiał na temat nietypowego instrumentu - piły. Ciekawostką jest, że w Polsce czynnych zawodowo jest obecnie kilkunastu "pilarzy". Wśród nich mieszkający w Zwierzyńcu Piotr Trojanowski. W rozmowie dla ZKK opowiada o swoich muzycznych początkach i zamiłowaniu do innych unikatowych instrumentów. Wspomina koncert Orkiestry Symfonicznej w Zamościu, który odbył się w Zamojskim Domu Kultury w którym wziął udział.
Równie ciekawą inicjatywą są spotkania podróżników. Organizowane od kilku miesięcy w restauracji Klemens (przy trasie między Zamościem a Szczebrzeszynem) zrzeszają ludzi z pasją. Bohaterem ostatniego "slajdowiska" był Ryszard Majewski (22.02.2013) - reporter Radia Lublin w Iraku oraz Motocyklowy Klub Podróżników "Strangers".
Uwadze polecam także, z racji Roku Powstania Styczniowego teksty na ten temat. autor / źródło: Agnieszka Szykuła-Żygawska dodano: 2013-03-04 przeczytano: 13764 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|